Direktlänk till inlägg 11 januari 2011
Julhelgen blev till ännu ett misslyckande för den svenska järnvägen. Allt fler ställer sig frågan vad som gått så snett. Många skäller förstås fortfarande på SJ. Det beror i hög grad på att allmänheten inte har klart för sig vad som skett på järnvägens område de senaste decennierna.
Från ett sammanhållet SJ där ansvaret vid problemen är tydligt, har vi fått ett fragmenterat system där ingen tar ansvar för helheten. Jag som efter bästa förmåga motarbetat förändringen är förstås ledsen över att Socialdemokraterna bär ett så stort ansvar för försämringen. Men värt att hålla i minnet är att de borgerliga i varje steg applåderat utvecklingen, i den mån man inte tyckt att det gått för långsamt.
Därför är det så intressant att en före detta Moderatledare, Ulf Adelsohn nu vågar svära i den Moderata kyrkan genom att peka på de problem splittringen i åtta eller nio statliga järnvägsföretag skapar. Han har ingen färdig lösning. Det han begär är heller inte något mer än en utredning av hur systemet kan göras effektivare.
Men redan där får han nej av regeringens infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Vari består då skillnaden mellan Adelsohn och Elmsäter-Svärd. Jag misstänker att det handlar om kunskap. För Adelsohn har som styrelseordförande i SJ sedan 2002 skaffat sig gedigen kunskap på området. Dessutom tillhör han den politikergeneration som minns argumenten för ett sammanhållet SJ. Ministern däremot lever i nuet, saknar uppenbarligen kunskap på området och tror på en nyliberal ideologi även när verkligheten visar behov av något annat.
När de två diskuterade saken i P1-morgon på måndagen deltog också Trafikverkets färska generaldirektör Gunnar Malm i samtalet. Inte heller han stödde Adelsohn. Vem skulle förresten ha trott det? Det var Malm själv som utredde sammanslagningen av Vägverket och Banverket för att sen, mot tidigare förnekanden, ta över den skutan. Adelsohns förslag går däremot tvärt emot det Malm – av sina anställda halvt på skämt kallad Galne Gunnar – själv gjort karriär på.
Går det då överhuvudtaget att återreglera denna bransch? Det går knappast fullt ut på kort sikt. De EU-drivna förändringar som underlättar för gränspassager bör förresten bli kvar hur som helst. I övrigt handlar det om att minska effektivitetsproblem som uppstått när många aktörer vill ta del av transportkakan utan att någon tvingas ta ett långsiktigt ansvar.
Det behövs inte mycket fantasi för att se behovet. Tänk om du som anställd ser att den privata vårdcentralen väljer att spara pengar genom att inte remittera patienter vidare för fysiska eller psykiska undersökningar som inte kan göras på vårdcentral...
1972, när jag var ung, så föreställde sig en brittisk barnboksförfattare, Geoffrey Hoyle, att vi 2010 ”skulle gå omkring i overaller, köra elektriska bilar, använda tv-telefoner och endast arbeta tre dagar i veckan. Allt detta enligt Henrik Ber...
Valet i Elfenbenskusten för en månad sen, slutade i katastrof. Valets förlorare, den sittande presidenten Laurent Gbagbo, vägrar avgå. Valets segrare, Alasanne Ouattara sitter nu på ett hotell i den tidigare huvudstaden Abidjan skyddad av FN-trupper,...
Jag vet, ekonomiskt var 2009 det verkliga skitåret. Så långt hade den förre arbetsmarknadsministern Sven-Otto Littorin (M) rätt även om ordvalet inte var så vackert. Krisen på hösten 2008 gav en industrikris som följdes av en arbetslöshetskris. Reger...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 | 12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|